Men vocht om haar liefde, iedereen wilde haar eer, maar onze Maagd droomde van een andere liefde.
De muziek van deze milonga campera is opwindend en snel. De inhoud begint ook opwindend, maar eindigt als een nachtkaars. De tekst draait om een knap, jong meisje uit de wijk Monserrat, een van de barrio’s van Buenos Aires. De dame in kwestie stond vanwege haar hemelsblauwe ogen en vriendelijke inborst bekend als Virgencita, “Kleine maagd”. Iedereen dong naar haar hand. Aan de voet van haar balkon, waar de jasmijn geurde, werden vele serenades voor haar opgevoerd. Maar zij, Virgencita, droomde niet van een aardse liefde, maar van een goddelijke. Zij vertrok naar een klooster, de jasmijn verdroogde en minneliederen werden niet meer gehoord…
Monserrat is een van de oudste wijken van Buenos Aires, in het zuidoosten van het centrum, boven San Telmo en La Boca. De Plaza de Mayo (van de Dwaze moeders) ligt in Monserrat, evenals veel belangrijke publieke gebouwen. De Catalaanse monniken van de Maagd van Monserrat (de kloosterorde van de Zwarte Madonna van Montserrat) stichtten in 1769 een kapel waar de wijk naar vernoemd is. Blijkens de tekst is Montserrat ook de “wijk van de drums”, de plek dichtbij de haven van Buenos Aires waar de tango en de milonga geboren werden. Mogelijkerwijs is de tekst van deze milonga ontstaan als een poëtische verbinding van deze twee gegevens: de aanbidding van de Maagd van Montserrat en de milonga die in deze buurt haar roots had. Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Monserrat,_Buenos_Aires
Volledige vertaling