Susy Leiva – Frente al mar

Een beetje een knullige animatie is dit, typisch jaren 60. Aan de waterkant staat Suzy Leiva en ze zingt de tango Frente al mar. Susana Teodora Ramona Leiva (1933-1966) was een populaire Argentijnse tangozangeres en actrice. Ondanks haar jeugd en korte artistieke carrière was ze een van de favoriete vocalisten van componist en dirigent Mariano Mores. De opname van Mores’ tango Frente al mar was Susy’s grote succes, waardoor ze begin jaren zestig de populairste vrouwenstem van de tango werd. Ze overleed, 33 jaar oud, op 2 oktober 1966 ten gevolge van tragisch auto-ongeluk. Bron: https://es.wikipedia.org/wiki/Susy_Leiva

Nummer 

Frente al mar

Ik vraag je of de misdaad misschien was te geven, altijd geven, zonder om meer dan liefde te vragen.

Mariano Mores’ nummer Frente al mar (“Aan zee”) is een aangrijpende tango, een ballad die spreekt over de pijn van een afscheid tegen de achtergrond van de zee en de aanwezigheid van een hogere macht. De tekst brengt een diep gevoel van verlies en verwarring over. De stem van de verteller “is doordrenkt van nacht en verdriet”. God en de zee zijn getuigen van dit moment van intens persoonlijk verdriet en de zoektocht naar antwoorden. De verteller pleit voor begrip en bevraagt ​​het waarom van deze straf. Er heerst een gevoel van onrechtvaardigheid, aangezien de enige gepleegde “misdaad” het onvoorwaardelijk geven van liefde was, zonder er iets voor terug te vragen. Aan het eind van het lied is de enige zekerheid die de verteller heeft dat de geliefde vertrekt. De wind lijkt dit vertrek te echoën en roept wreed: “Nooit meer”. Bron: https://www.lyricslayers.com/mariano-mores/frente-al-mar/

Volledige vertaling
Nummer 

Ferrol Metthew y Amelia Rambe – Frente al mar

December 2018, Seoul Lime Tango Festival. Uitgenodigd zijn onder andere de Indonesische dansers Ferrol Matthew en Amelia Rambe. Hier interpreteren ze de tango Frente al mar en hoe: geweldig gedanst, veel souplesse gekoppeld aan een hoog technisch niveau. De muziek die speelt is van het orkest van Anibal Troilo, de stem is van Roberto Rufino.

Nummer