Romina Balestrino: Milonga del 900

We schrijven 2014. Heel overtuigd en overtuigend zingt Romina Balestrino de Milonga del 900, op gitaar begeleid door Sergio Menem. Romina Balestrino werd geboren in Buenos Aires. Zij studeerde zang en hobo aan het Stedelijk Conservatorium Manuel de Falla in Argentinië. Tegenwoordig woont zij in Spanje, ze werkt als zang- en acteerleraar en docent koordirectie aan muziekscholen in Madrid. In de zomer van 2016 bracht zij haar eerste tangoalbum uit, Seremos Tango. In 2020 kwam haar tweede album uit, Mi versión de los hechos, dat in 2021 genomineerd werd voor de “Premios Gardel”. Romina Balestrino staat met haar muziek op Spotify. Bron: https://www.rominabalestrino.com/

Nummer 

Milonga del 900

Ik hou van haar omdat ik van haar hou en daarom vergeef ik haar. Er is niets erger dan rancuneus en in bitterheid te leven.

De tekst van deze Milonga del novecentos verwijst naar een stukje Argentijnse geschiedenis, namelijk naar het leven tegen het einde van de negentiende eeuw (letterlijk betekent novecentos 900, meer in het algemeen ook de 19e eeuw). De hoofdpersoon lijkt een payador te zijn, een Argentijns liedjeszanger met gaucho-wortels, want hij drukt zich uit in stoere taal die ook in de milonga campera (de milonga van het platteland) gebezigd wordt: hij loopt niet op het trottoir, hij draagt een coole hoed en militaire boots en hij gedijt niet bij de nieuwigheden van de moderne tijd, zoals bijvoorbeeld stenen plaveisel. Desondanks is hij van slag, want zijn lief is vertrokken terwijl hij nog verliefd is. Heel romantisch hoort hij overal haar naam: in het spel van de gitaren, in de straatjes van zijn buurt en in de sterren. Ruimhartig is hij ook, want de tekst besluit met: “Ik hou van haar omdat ik van haar hou en daarom vergeef ik haar. Er is niets erger dan rancuneus en in bitterheid te leven.”

Deze Milonga del novecientos uit 1933 is een vroege milonga urbuna of milonga ciudadana, een stadse, levendige en dansbare versie van de eentonige milonga campera, de milonga van het platteland. Deze trend van de milonga ciudadana werd ingezet met de bekende Milonga sentimental uit 1932 en die, net als deze Milonga del 900 van de hand is van het succesvolle duo Sebastián Piana (muziek) en Homero Manzi (tekst). Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Milonga

Volledige vertaling
Nummer 

Ney Melo y Jennifer Bratt: Milonga del 900

Deze video van het Fire & Ice Festival is van januari 2013. We zijn in de Michigan Argentine Tango Club, Ann Arbor, Michigan. Ney Melo en Jennifer Bratt dansen er de Milonga del Novecientos. Hier geen spektakel, alleen maar basispassen, maar die worden mooi muzikaal en ontspannen gedanst. De muziek is van het orkest van Francisco Canaro, de stem is van Ernesto Famá.

Ney Melo groeide op in New York City en ontving een beurs voor de prestigieuze Regis High School in Manhattan. Na de universiteit werkte hij voor een investeringsbank in Wall Street, maar na de aanslagen van 11 september 2001 ontdekte hij de tango en besloot hij zijn droom elders na te jagen, in Buenos Aires. Ney studeerde tango bij meesters van de Villa Urquiza en moderne salonstijlen. De tangoschool TangoVida van Ney Melo en zijn (voormalige) partner Jennifer Bratt, opgericht in 2007 in de Nob Hill-buurt van San Franciso, was verantwoordelijk voor het herintroduceren van de traditionele salonstijl bij de jonge generatie tangodansers aan de westkust. Bron: http://dancemanhattan.com/instructors/ney_melo

Nummer