Pequeña – Abraham Dorta

September 2015. Deze filmopname is een solo-video uit een serie van vier waarin de leden van de groep Madera fina (“Fijn hout”) uit Puerto Rico zich voorstellen. Abraham Dorta interpreteert de wals Pequeña van Maderna en Expósito, een wals ook bekend door de uitvoeringen van Mercedes Sosa en Chucho Avellanet. De commentatoren op Youtube schrijven: “Dit liedje ontroert mij enorm, ik zong het voor mijn kleindochter toen ze nog in de buik van haar moeder zat, nu is ze een lief meisje van 9 jaar” en “Ik heb veel versies van dit geweldige lied gehoord, totdat ik deze van Abraham Dorta hoorde. Ik dacht dat de beste die van Horacio Molina was, wiens unieke en eigenzinnige muziekstijl ik speciaal bewonder. Ik acht Abraham Dorta een virtuoos en vanaf vandaag is hij ook een van mijn favorieten.

Nummer 

Pequeña

Met de vleugels van jouw fantasie zul jij de vreugde van mijn eenzaamheid zijn.

Pequeña is de titel van een fijne tangowals. In vertaling betekent dit “Kleintje”. Dat kleintje is blijkens de tekst een jeugdliefde van de tekstdichter. De dichter roept een geheime plek op, een nachtelijk liefdesnestje van dons in de natuur, dichtbij de rivier. Daar ziet hij haar weer voor zich, met glanzende ogen, met rusteloze handen en een fantasievolle geest. In zijn dromen roept de tekstschrijver dit beeld op, in zijn dromen wacht hij op haar, zijn “kleintje”.

De muziek van deze wals is van Osmar Maderna, de tekst van Homero Expósito. Volgens zijn broer, de pianist Virgilio Expósito, werd Homero zijn hele leven achtervolgd door een gefnuikte jeugdliefde. Homero groeide op in de Argentijnse stad Zárate. Zijn achternaam Expósito betekent “Vondeling”; het is de door Homero’s vader aangenomen naam, die wees was. Al op jonge leeftijd maakte Homero, samen met zijn broer deel uit van een orkest. In 1938 componeeerde hij samen met zijn broer zijn eerste tango getiteld Rodando, gezongen door Libertad Lamarque. In 1945 verhuisde hij naar Buenos Aires. Naast zijn werk als auteur, zette hij zich in voor de Argentijnse Buma/Stemra, de organisatie van Argentijnse muzikanten SADAIC, waarvan hij jarenlang penningmeester was. Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Homero_Exp%C3%B3sito

Volledige vertaling
Nummer 

Federico Naveira y Inés Muzzopappa – Pequeña

September 2009, Milonga 10, Buenos Aires. In dit ietwat donkere filmpje interpreteren Federico Naveira en Inés Muzzopappa de tangowals “Pequeña”. Federico Naveira is de broer van Ariadna Naviera en zoon van Gustavo Naviera, de grondlegger van de Tango Nuevo. Als zodanig is Federico ook een exponent van de stijl van zijn vader. De muziek die speelt is van het orkest van Alfredo De Angelis, de stem is van Carlos Dante.

Tango Nuevo (“Nieuwe tango”) was een evolutie van de tangodans die zich in de jaren tachtig begon te ontwikkelen. Vóór de negentiger jaren werd de Argentijnse tango onderwezen op traditionele wijze: tango werd overgedragen door studenten de door de instructeur getoonde voorbeelden te laten kopiëren. Er werd geen nadruk gelegd op het hoe of waarom van een beweging. Vanaf de jaren negentig gebruikten Gustavo Naveira en Fabián Salas de principes van de danskinesiologie uit de moderne dans om de bewegingsfysica in de Argentijnse tango te analyseren. Met behulp van wat ze uit deze analyse leerden, begonnen ze vervolgens alle bewegingsmogelijkheden van de Argentijnse tango te verkennen. Door het werk van deze grondleggers van de tango nuevo-beweging vond er bij alle tangostijlen een verschuiving plaats van het leren wát te dansen naar het leren hóe te dansen. Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Nuevo_tango

Nummer