Ríe Payaso Tango – Rodrigo Alfonso & Victor Bustamante desde la cuarentena

December 2020, het is coronatijd. Musici hebben niet veel omhanden, dus worden ze creatief. Dit filmpje in veertigerjaren-sfeer is gemaakt door Rodrigo Alfonso (piano en stem), Victor Bustamante (viool) en Gala Montero (de dame). Het filmpje verbeeldt het drama van het lied Ríe, paysaso (“Lach, paljas”). De hoofdpersoon van de tangotekst én van het filmpje is iemand die zijn verdriet bezingt, het verdriet van in de liefde afgewezen te worden. De clown speelt de rol van sparring partner in het verdriet. Rodrigo Vidal is een Chileense muzikant, componist en multi-instrumentalist die sinds 2014 in Duitsland woont. Victor Bustamante is eveneens Chileen en fulltime violist bij het Philharmonic State Orchestra of Mainz, Duitsland.

Nummer 

Ríe, payaso

Net als de clown houd ik ook van de droevige lach, mijn ziel is verbrijzeld en ook ik wil vergeten.

Als je afgaat op de speelse, dynamische muziek van het orkest van Juan D’Arienzo is Ríe, payaso (“Lach, paljas”) een blije, optimistische tango. Maar zoals zo vaak is de tekst zelf mínder vrolijk. Het lied is gebaseerd op het personage Canio uit de Italiaanse opera “Pagliacci” (Clowns) uit 1892 van Ruggero Leoncavallo. Tijdens Pagliacci’s beroemdste aria “Vesti la giubba” (“Trek het kostuum aan”) ontdekt Canio de ontrouw van zijn vrouw, maar moet hij doorgaan met de voorbereiding op zijn optreden als de clown Pagliaccio omdat “de show door moet gaan”. Deze aria wordt beschouwd als een van de meest ontroerende in het operarepertoire van die tijd (zie bijvoorbeeld deze uitvoering van Placido Domingo). In de tekst van de tango spiegelt de tekstdichter zich aan de clown: uiterlijk wil hij feestvieren, maar van binnen leeft bij hem een somber verdriet (liefdesbedrog) dat pas in het laatste, niet altijd gezongen couplet geopenbaard wordt. Bron: https://www.latangoacademy.com/blog/2016/2/1/rie-payaso

Volledige vertaling
Nummer 

Noelia Hurtado and Carlitos Espinoza – Ríe, payaso

De onvolprezen Noelia Hurtado en Carlitos Espinoza dansen hun interpretatie van Ríe, payaso (“Lach, paljas”). Prachtig in de muziek, met een geniale afwisseling tussen snelle frasen en momenten van rust. De gelegenheid is het 1e Tangofestival van Lyon in 2007. De muziek is van het orkest van Juan D’Arienzo, de stem van Carlos Casares.

Nummer