3 x Silueta porteña

Dit nummer wordt hieronder vertoond in achtereenvolgens muziek, tekst en dans.

MuziekNicolas Luis Cuccaro, Juan Ventura Cuccaro
TekstOrlando D’Aniello, Ernesto Noli
Jaar1936
Tango.infohttps://tango.info/T0370027136
El Recodohttps://www.el-recodo.com/music?S=Silueta+porte%C3%B1a
Todotangohttps://www.todotango.com/musica/tema/1628/Silueta-portena/

Silueta Porteña – Martin Piñol

De milonga Silhueta Porteña wordt gezongen door Martin Piñol, de Elvis Presley van de tango uit het Argentijnse Rosario. De gitaristen worden aangevoerd door Toti Aguilar, een bekendheid in de wereld van de chamamé. De andere gitaristen zijn Daniel en Cristian Jaime. Tijd en plaats: april 2015, ergens in Rosario.

Silueta porteña

Uit je lichaam spreekt arrogantie, je cadans en je provocerende hakken op het trottoir zeggen: ik ben de tot silhouet gemaakte Latijnse geest.

Dit lied is een ode aan de porteñas, de vrouwen van Buenos Aires. Een ode aan de vrouwen die over de straten paraderen, die met hun hakken op het trottoir muziek maken, de muziek van een melodieuze, speelse milonga. Een ode aan de trotse, ongenaakbare vrouwen van Buenos Aires uit wier ogen het vuur schittert. Die de complimenten (piropos) van de mannen in ontvangst nemen, in hun haarband stoppen en doorlopen. Het beeld van deze vrouw vormt, althans volgens de liedtekst, het silhouet van de Latijnse geest van de stad, het silhouet van Buenos Aires: een silueta porteña. Silueta is silhouet en een porteña is een inwoonster van Buenos Aires, hier gebruikt als bijvoeglijk naamwoord. Buenos Aires is een havenstad, liggend aan de Rio de la Plata, en porteño en porteña komen van het Spaanse woord voor haven: puerto.

Volledige vertaling

Stanislav Fursov y Ekaterina Simonova bailan Silueta portena

Het is begin november 2019, we zijn in Moskou bij het 23ste Planetango International Tango Festival. Stanislav Fursov en Ekaterina Simonova interpreteren de milonga Silueta porteña. En hoe: slow motion en met veel bijzondere accenten. Dit is geen gewone tango, wat mij betreft is dit Tango Next Level. Of het mooi is, is de vraag, maar het is muzikaal, technisch heel knap en met veel (Russisch ballet-)gevoel. Petje af voor de beheersing en de souplesse. De muziek is van het orkest van Francisco Canaro, de stem van Roberto Maida.