La Runfla – Suerte Loca

Oktober 2019. In dit mooie, toepasselijke filmpje interpreteert La Runfla (“De bende”) de tango Suerte loca van Aieta en García Jiménez. De stem is van Florencia Ubertalli, de gitaren worden bespeeld door Augusto Bellorini, Alejandro Fassino en Lucas Peverelli. Op Spotify is de band actief met meerdere singles uit 2023 en 2024 en een CD uit 2019.

Nummer 

Suerte loca

Om te winnen in het kaartspel van het leven, moest ik eerst verliezen.

De titel van deze tango luidt Suerte loca. In het Nederlands: “Gek veel geluk”. Dat geluk slaat op de hoofdpersoon van de tekst die, gepokt en gemazeld door grillen van het toeval geleerd heeft te winnen. In de tekst is het kaartspel een metafoor voor het leven. Wat naïef gezien misschien stom toeval lijkt, blijkt bij nader inzien toch vaak voort te komen uit berekenend gedrag, uit list en bedrog. Hopen op geluk, dat de hoofdprijs op jouw lootje valt houdt de moed er misschien in, maar het verdriet en de pijn ligt dan altijd op de loer.

De muziek van Suerte loca is van componist, orkestleider en bandoneonist Anselmo Aieta, de tekst van Francisco García Jiménez. Deze dichter liet zien hoe sterk een tango met uitgebreide metaforen is: de slimme streetwise tekst en de kaarttafel-allegorie behandelt zijdelings het bekende thema van de verloren liefde. García Jiménez staat bekend als een verfijnde tekstschrijver. Zijn hoogtepunt beleefde in de jaren twintig. Samen met Aieta zette hij zijn stempel op het tangoliedboek met memorabele liederen zoals bijvoorbeeld de tangos Alma en pena, Siga el corso en de wals Palomita blanca, alle uit de jaren twintig. Uit de veertiger jaren stamt de bekende tango Mariposita. Bron: http://tangodc.com/lyrics/2020/10/21/suerte-loca

De tekst van Suerte loca heeft verschillende niveaus. Oppervlakkig gezien gaat het over een kaartspel genaamd truco. Dat is een gokspel waarbij gebruik wordt gemaakt van een klassiek Spaans kaartendeck met veertig kaarten. Het spel heeft nauwe banden met de arrabal, de buitenwijken van Buenos Aires. En het heeft ook banden met tango, omdat truco vaak werd gespeeld in dezelfde clubs waar tango werd gedanst. In sommige nachtclubs (boliches) speelt men het nog steeds. In Suerte loca zingt de dichter dat hij in eerste instantie net als alle beginners was… hij dacht dat truco over geluk ging. Maar later beseft hij dat de slimmerikken altijd winnen, met list en bedrog. Na verloop van tijd pikt hij hun trucjes op en leert hij het spel. Hij zegt dat geluk een illusie is. Wees geen sukkel. Wees verstandig en leer van je fouten… of verlies. Behalve een gokadvies is het ook een algemeen advies. En afhankelijk van hoe je het wilt interpreteren, is het ook een stukje tango-cynisme tegenover de rijken en machtigen. Op het laagste niveau praat de dichter als een maffioso: knoei met mij en je gaat dood. Hij gebruikt het woord ‘vil’, wat letterlijk ‘vilein’ betekent, om de rücksichtlose mensen te beschrijven die weten hoe ze moeten winnen. Ten slotte zou de tekst ook op cynische wijze kunnen spreken over de illusie van liefde en relaties. La carta de la boca, de “kaart van de mond”, zou ook over een kus kunnen gaan. En het “Volg je hart en trek de kaarten van de pijn” zou dan over relaties gaan. Bron: https://www.tangoandchaos.org/chapt_4music/12suerteloca

Volledige vertaling
Nummer 

Pablo Rodríguez y Majo Martirena – Suerte loca

Februari 2022, Lirondo Milonga, Palermo, Buenos Aires. De tango Suerte loca van Aieta en Jiménez wordt geïnterpreteerd door Pablo Rodriguez en Majo Martirena. Majo lijkt uit de verte wel een beetje op Noelia Hurtado, de vroegere partner van Pablo Rodriguez, maar Noelia heeft geen krullen. Mooi gedanst, vloeiend in de muziek. De muziek die speelt is van het orkest van Enrique Rodríguez, de stem is van Armando Moreno.

Majo Martirena werd geboren in Uruguay, waar ze op 16-jarige leeftijd begon met dansen. Ze werkte als danseres en docent in verschillende steden van het land totdat ze docent werd bij de DNI Tango Company in Buenos Aires. Daar werkte ze zes jaar als lerares op die school en als danseres voor het gezelschap. Ze begon de wereld rond te reizen en werkte op verschillende internationale festivals en scholen met Rodrigo Fonti, waar ze nog steeds met optreedt. Majo werkte samen met verschillende docenten zoals Mariano Chicho Frumboli en Horacio Pebete Godoy. Daarna verhuisde zij naar Lyon waar zij een jaar samenwerkte met Carlos Espinoza (voormalig partner van Noelia Hurtado), waarmee ze op verschillende festivals over de hele wereld optrad. Na deze periode werkte ze twee jaar op verschillende festivals in Europa en Azië met Pablo Rodriguez (ook een voormalig partner van Noelia Hurtado). Ze was oprichter van de tangoschool La Bicicleta in Turijn, Italië, waar ze twee jaar werkte en leraren opleidde, een school die nog steeds bestaat. Bron: https://www.tangoinsideout.com/majo-martirena/

Nummer