Shirlene Oliveira & Aves de Paso – Todo te Nombra

September 2017. Ondersteund door het Aves de Paso-orkest (“De Trekvogels”) zingt Shirlene Oliveira de prachtige tango Todo te nombra. Op de voorgrond twee dansers die voordurend het leider- en volgerschap afwisselen. De dame in het rode overhemd is in ieder geval Soledad Nani, een danseres die veel leidt. Shirlene Oliveira is een Afro-Braziliaanse zangeres met een passie voor Latijns-Amerikaanse kunst en cultuur. Geboren in een arme wijk in São Paulo, reisde ze op haar twintigste door het Caribisch gebied om beeldende kunst te studeren in Cuba. Van daaruit ging ze naar Bolivia en uiteindelijk vestigde ze zich in 2012 in Buenos Aires. Sindsdien werkt ze als tangozangeres, waarbij ze moet vechten tegen het vooroordeel dat een zwarte vrouw geen tango kan zingen. Bron: https://travelnoire.com/black-expat-tango-singer-argentina-fighting-for-blackness

Nummer 

Todo te nombra

En in het voorbijgaan brengt de zachte lucht verre echo’s die onophoudelijk jouw naam noemen.

De tekst van Todo te nombra zet de lezer op het verkeerde been. Op het eerste gezicht lijkt deze tango over liefde te gaan. De dichter van het lied stroomt over van verliefdheid, de naam van de geliefde is werkelijk overal: “van de hoge branding van de zee tot aan de schaduw in de vallei, die mij heimelijk van jouw liefde spreekt”. En: “de vogels zingen jouw naam en ook wanneer de dag valt, noemt hij jouw naam”. Alles noemt jouw naam”, zo luidt de titel in het Nederlands. Het venijn zit in de (meestal niet gezongen) staart van dit lied, want daar slaat de twijfel toe: “Hoe kun je mij vergeten, terwijl ik alleen maar aan jou denk; hoe kun je me genegenheid ontzeggen, terwijl ik jouw ziel in me draag?” De liefde lijkt eenzijdig en het eigenlijke onderwerp van deze tango lijkt toch onbeantwoorde liefde te zijn.

Volledige vertaling
Nummer 

Mamie Sancy & Pipe Zarzar – Todo te nombra

Aveyron, Frankrijk, maart 2011. Mamiè Sancy en Felipe Zarzar interpreteren de tango Todo te nombra. De commentaren op Youtube zijn lovend: “Een fantastisch optreden. Een hartverscheurend mooi stuk muziek, dat nog eens wordt versterkt door zulk prachtig danswerk, met moeiteloos perfecte techniek van beiden, interessante bewegingen, fijne muzikaliteit en mooie lange vloeiende passen.” Mamié Sancy is niet de minste – ze danste ook met Carlitos Espinoza. Het orkest dat speelt is van Francisco Canaro, met zang van Ernesto Famá.

Nummer